WordCamp Nijmegen 2018

WordCamp Nijmegen 2018 is coming up from August 30th to September 1st. Just like last year, I will be attending WordCamp Nijmegen.

The team put together a great line-up with some familiar faces, but also a lot of new faces with interesting talks.

Curious which talks I would want to visit? Here is my dream schedule for Friday and Saturday. Unfortunately, I can’t make it to Contributor Day on August 30th, but if you can than GO.

Maybe you were at the WordPress Meetup Nijmegen last year for my presentation on conversion and attention. Tap me in the shoulder if you see me. I’d love to chat and connect with you.

Less Doing, More Living by Ari Meisel

Less Doing, More Living (2014) guides you through nine fundamental steps on your journey toward becoming more effective. In this book, the author shares his favorite tools and techniques for optimizing, automating and outsourcing everything on that pesky to-do list, thus giving you time for the things that are most important in your life.

Listen Less Doing, More Living on Blinkist now and get 7 free days.

Improve conversion with attention & distraction – WordPress Meetup Nijmegen

Do you know how to improve your conversion by distracting your visitors?

Illustrated by eye-tracking recordings from WordCamp Nijmegen, Evert will show you how to improve website conversion not only with attention, but also with distraction. The key lies in unconscious behavior. As Evert takes you through Taco’s talk he will translate the concepts you see in the recording to applicable wins for you and your customers’ website.

Neurofied has taught companies and the WordPress community about neuromarketing for over three years. As a scientist and developer, Evert has a passion for making unconscious behavior visible.

Kan cultuur het verschil maken?

Kan cultuur het verschil maken?

Cultuurverschillen kunnen veel invloed hebben op uw bedrijfsomzet. Juist online. Wist u dat klanten uit verschillende culturen namelijk anders op websites reageren? Een individualistisch Nederlander koopt uw product sneller als dit zijn unieke identiteit benadrukt. Daarentegen zal iemand die opgegroeid is binnen de collectivistische Chinese cultuur zich niet met uw product identificeren.

Een lappendeken

De wereld is een lappendeken van culturen. Al die verschillende mensen reageren op een andere manier op uw pogingen hen te overtuigen van de meerwaarde van uw product. Chinezen creëren graag een vertrouwensband met u voordat er een koop plaats zal vinden. Nederlanders stellen zakelijkheid voorop en zijn pas na een succesvolle transactie geneigd tot vriendschappelijkheid. Of zien in tegenstelling tot de collectief ingestelde Chinezen graag benadrukt wat de unieke en persoonlijke meerwaarde van uw product of dienst is. Verschillen die niet alleen belangrijk zijn in het directe zakendoen – maar ook in online transacties.

Cultuur

Het geheel van geestelijke verworvenheden van een land of volk’; dat is cultuur volgens de dikke Van Dale. Of te wel een geheel van geschreven en ongeschreven regels die bepalen hoe mensen met elkaar omgaan. We kunnen cultuur overzichtelijk maken door het op te delen in verschillende dimensies. We hebben immers handvatten nodig om het abstracte cultuurbegrip in de praktijk hanteerbaar te maken, nietwaar? De Nederlands sociaalpsycholoog Geert Hofstede heeft dit gedaan.

Culturele verschillen

Ten eerste speelt machtsafstand en de mate waarin een samenleving ongelijkheid accepteert een belangrijke rol om cultuur te duiden. Maar ook begrippen als individualisme en collectivisme zijn belangrijk, net als masculiniteit en genderrollen.

De mate van tolerantie tegenover onzekerheid of ongelijkheid beïnvloeden de keuzes die individuen maken. Net als de vraag of er een grotere nadruk ligt op langetermijndenken of directe behoeftebevrediging. En tenslotte – is de samenleving waarop u uw marketing zich richt uitbundig of toch conservatiever? Dat wil zeggen; bestaat er culturele ruimte voor impulsief gedrag, voor vrijheid, vriendschap en hoe vertaalt dat zich in aankoopgedrag?

Dat klinkt misschien heel logisch allemaal, maar bij de inrichting van een website worden die culturele verschillen vaak vergeten. In ons brein werken ze echter wel degelijk sturend. Ze kunnen het verschil maken tussen wel of geen aankoop.

Als uw doelgroep graag risico’s mijdt dan is het bijvoorbeeld handig om uw website simpel en overzichtelijk te houden. Een prominente en dus makkelijk vindbare lijst met veel gestelde vragen is zeker handig. Klanten die van een beetje risico houden zullen deze lijst met veel gestelde vragen dan weer als beschermend ervaren. Beter wegstoppen dan, die veel gestelde vragen. Helemaal. Niet. Nodig.

In individualistische culturen wordt de mogelijkheid tot interactie gewaardeerd, maar moet u uw productclaims wel onderbouwen. Wilt u op markten opereren die op de toekomst gericht zijn dan is het van belang zelf uw flexibiliteit te benadrukken. Een website dat op een individualistisch land als Nederland gericht is optimaal ingericht als hij transparant is, recensies bevat van zowel klanten als experts, geen stereotyperingen bevat, maar wel maximale keuze biedt.

Cultuur en uw doelgroep

Natuurlijk hangt de inrichting van uw webwinkel af van veel meer factoren dan dit. Het loont echter om goed na te denken over wie de doelgroep precies is. Culturele context maakt verschil – en dat kan toepassing hebben op kleine details: de layout van het winkelwandje of de kleur van de betaalmodule. Zou u in het echte leven een Chinese zakenman op dezelfde manier benaderen als een Nederlander?

Geld verdienen met abandoned carts

Abandoned Cart

Studies laten zien dat 70% van de gevulde winkelmandjes niet afgerekend wordt. Dit verschijnsel wordt abandoned carts genoemd en kan een grote bron van nieuwe inkomsten worden. U kunt er namelijk zelf snel voor zorgen dat uw omzet stijgt en dat het percentage abandoned carts in uw webshop daalt! Dit kunt u handmatig doen of volledig automatiseren.

De oorzaak van abandoned carts

Ondanks prachtige product afbeeldingen zijn er verschillende redenen waarom bezoekers hun mandje verlaten en nooit meer afrekenen. De belangrijkste redenen zijn:

  1. extra kosten tijdens het afrekenen (verzending/ BTW);
  2. verplicht een account aan moeten maken;
  3. te ingewikkeld om af te rekenen.

Alle drie oorzaken kunnen opgelost worden zonder dat daarbij hogere wiskunde nodig is.

Inzicht in het probleem

Om inzicht te krijgen in de omvang van het probleem van abandoned carts op uw webshop te krijgen is er een eenvoudige plugin voor WooCommerce: Cart Reports. Voor slechts $79 toont deze plugin statistieken over het aantal abandoned carts in uw shop. De plugin biedt ook de mogelijkheid om contact op te nemen met geregistreerde gebruikers wanneer zij hun winkelmandje vergeten zijn af te rekenen.

De oplossing

De oplossing om bezoekers alsnog hun winkelmandje af te laten rekenen is vrij simpel. Zorg dat u een e-mail adres verzamelt tijdens het afrekenen. U gaat hen namelijk per e-mail herinneren aan het gevuld winkelmandje dat u nog klaar hebt staan. Dit kunt u volledig automatiseren, maar u kunt het ook handmatig doen.

Een automatische oplossing

Er zijn meerdere automatische oplossingen op de markt. Een veelbelovende speler is Jilt voor WooCommerce. Met deze plugin koppelt u eenvoudig uw WooCommerce webwinkel aan de software van Jilt. Nadat de koppeling gemaakt is en er e-mail adressen verzameld kunnen worden dan zorgt Jilt er voor dat u contact op kunt nemen met de bezoekers van abandoned carts.

Jilt biedt krachtige software met tal van manieren waarop u snel succesvolle e-mails kunt gaan versturen. Daarnaast zijn de kosten voor het gebruik van Jilt gekoppeld aan de extra omzet die u gaat maken. Weinig abandoned carts die alsnog afgerekend worden betekent dus ook lage kosten.

De handmatige oplossing

Mocht u (nog) niet willen gaan voor een automatische oplossing om abandoned carts te recoveren dan kunt u er altijd voor kiezen om dit handmatig te gaan doen. Wanneer u de voor WooCommerce ontwikkelde plugin Cart Reports heeft geïnstalleerd dan kunt u via deze plugin contact opnemen met geregistreerde gebruikers die hun winkelmandje nog niet hebben afgerekend. Deze manier kost meer tijd, maar misschien maakt u nog niet de omzet waardoor u zich de investering in Jilt kunt veroorloven. Maar die omzet zal zeker gaan stijgen, wanneer u energie gaat steken in het recoveren van abandoned carts.

Heeft u vragen over of heeft u hulp nodig bij het recoveren van abandoned carts of bij het schrijven van e-mails die verkopen dan helpen wij u daar graag bij.

Het hele brein aanspreken

Het hele brein aanspreken

Wie een menselijk brein wil verleiden moet van goeden huize komen. Instinct, emotie en rationele overwegingen spelen allemaal in een rol in het verleidingsspel. Inzet; ons hele hoofd. Voor webshops en online ondernemers is ‘sex sells’ niet genoeg.

Het brein

Het menselijk brein is een complex orgaan. Beslissingen worden gebaseerd op een wisselwerking tussen primitieve instincten waarvan we ons vaak niet eens bewust zijn, complexe emoties en uiterst rationele afwegingen. Dat wonder van menselijke inventiviteit weegt iets meer dan een kilo en ligt aan de basis van de beslissing om te kopen of niet te kopen. Voor ondernemers is het brein begrijpen dan ook van cruciaal belang. Bedrijven zijn zich bewust van de kracht van kleuren, beelden en vormen. Het is niet voor niets dat de flesjes van Coca Cola opvallend veel gelijkenis vertonen met de vrouwelijke vorm. Het inspelen op instinct is in een complexe en informatiedichte wereld echter niet meer voldoende. Om mensen snel en efficiënt te kunnen verleiden is meer nodig. Zeker als de verkooptransactie plaatsvindt in een online omgeving – waar mensen snel wegklikken en in haastige tijden zoeken naar koopgemak.

Overleven, emotie, intellect

Volgens de neuropsychologie nemen mensen drie soorten beslissingen. In de meeste gevallen gebeurt dat onbewust. Primitieve overlevingsbesluiten vallen in de hersenstam waar bijvoorbeeld ook bloeddruk of spijsvertering geregeld worden. Of wegspringen voor een aanstormende bus. Het limbisch systeem om de hersenstam heen zorgt voor de regulering van emoties. Dat is al een complexere hersenfunctie om op te anticiperen als u iemands gedrag wil beïnvloeden. Maar hetgeen de menselijke soort echt uniek maakt is het intellect dat huist in de hersenschors en hogere cognities, het leggen van verbanden en langetermijnplanning mogelijk maakt.

Bij de meeste besluiten die een mens neemt is er sprake van een wisselwerking tussen die drie hersengebieden. Dat maakt het lastig om te anticiperen op wat iemand gaat doen. Als u een hotelkamer zoekt voor een zakenreis en u krijgt te verstaan dat er ‘nog maar drie kamers beschikbaar zijn’, dan boekt u sneller. De overlevingsinstincten in uw hersenstam zijn zojuist geactiveerd. Die reageert namelijk op schaarste van, in dit geval, onderdak. Maar u maakt ook een rationele afweging over de prijs en velt een emotioneel oordeel over bijvoorbeeld de locatie van het hotel. Of is dat ook weer een overlevingsinstinct?

3 = 1

Om een consumentenbrein effectief te verleiden moeten dus alle drie de hersendelen aangesproken worden. Een bericht moet opwinden, emotioneel het gewenste effect sorteren én intellectueel aantrekkelijk zijn. Al die factoren tegelijkertijd toepassen in uw webshop is geen sinecure. Een aankoopbeslissing is immers nooit alleen rationeel, maar ook nooit puur emotioneel. Om preciezer uit te diepen op welke knoppen er gedrukt moet worden is het van belang om eerst te bepalen wie uw klant precies is. Want de exacte verhouding tussen de verschillende hersendelen die samen een beslissing nemen kan heel anders zijn voor uiteenlopende menstypen, culturen of tussen geslachten. Weten hoe uw klant beslissingen neemt is één ding.

Weet u niet wie uw klant is? Wij kunnen u daarbij helpen om ook uw sales met WooCommerce te verbeteren.

Verleid het brein met neuropsychologie

Verleid het brein met neuropsychologie

Het internet omvat de hele globe en kent miljarden gebruikers wereldwijd. Klanten die via online kanalen binnenkomen zijn onmisbaar voor ondernemers. Maar een consument ervan overtuigen dat juist uw product voor hem meerwaarde heeft is nog geen sinecure – en vereist meer strategie dan de meeste mensen denken.

Online verkopen

Een leven zonder smartphone is nog maar moeilijk voor te stellen en offline leven is al helemaal geen optie meer. Het aantal online betaaltransacties groeit al jaren – en niet alleen binnen de traditionele e-commerce. Ook goede doelen of verkeersboetes worden in toenemende mate voldaan met online betaalmodules. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat consumenten hun elektronische apparaten steeds vaker kopen via internet en een groeiend aantal van die transacties verloopt lekker snel via de smartphone. Kortom; voor ondernemers is online verkoop onmisbaar.

Sex sellsSex sells

Maar als iedereen op internet consumenten probeert te verleiden tot het doen van aankopen, hoe zorgt u er dan voor dat die klanten juist bij u afrekenen? ‘Sex sells’, zo schrijft het welbekende cliché voor. Maar dat is natuurlijk niet voldoende. Een plaatje van een mooie vrouw is niet voldoende om iemand ertoe te bewegen een dure nieuwe televisie te kopen. Om consumenten tot klant te maken bestaat een aantal verschillende inzichten, methodes en tactieken – die in zekere zin allemaal samenhangen. Het brein verleiden, of neuromarketing is immers heel wat anders dan het lichaam verlokken en hangt nauw samen met allerlei neuropsychologische kennis.

Neuromarketing

Onderzoek doen naar waar een aankoopbeslissing precies vandaan komt is wetenschappelijk interessant, maar voor webshops en ondernemers die in toenemende mate afhankelijk zijn van online verkoopkanalen is het ook belangrijk om te weten hoe die kennis toe te passen. Klanten moeten immers kopen – niet alleen rondkijken op een website. Kijken, kijken maar niet kopen? Dat geldt ook in de online wereld.

Neuromarketing toepassen

Waar vroeger het uithangbord consumenten een winkel in moest lokken functioneert de informatiesamenleving precies zo. Consumenten willen verleid worden. Dat klinkt logisch. Maar in de praktijk passen maar weinig ondernemers neuropsychologische kennis over het verleiden van het brein toe op hun online verkoopkanalen. Het aanbieden van kleine geschenken of aanbiedingen aan klanten zijn immers bekende commerciële tactieken. Maar past u ze ook toe in de online omgeving die in toenemende mate uw omzet bepaalt? In een online context kan de juiste informatie op het juiste moment immers ook als een geschenk worden ervaren. Om maar iets te noemen.

Bottom line

Elke ondernemer wil een product verkopen en elke ondernemer redeneert graag vanuit de meerwaarde van dat product. Het loont echter de moeite om beter stil te staan bij de manier waarop een klant beslist om wel of niet iets te kopen. Neuropsychologie kan daarbij helpen en de toepassing van wetenschappelijke neuropsychologische inzichten op de specifieke inrichting van uw website kan het verschil maken tussen kopen of niet kopen. Het brein verleiden, bekoren en verlokken. In informatiedichte tijden een interessante uitdaging voor elke ondernemer. Vandaar deze blogserie. Want uiteindelijk zien we allemaal graag tevreden klanten die pas vertrekken na een aankoop gedaan te hebben.

Verleid het brein: een introductie

Verleid het brein

Dit is deel 1 uit de Verleid het brein serie. In deze serie gaan wij in op online verleiding en vertellen wij u alles om straks zelf aan de slag te gaan met het verleiden van uw website bezoekers. Deze serie is ontstaan uit de presentatie Verleid het brein die dr. Evert Semeijn gehouden heeft bij WordCamp NL in 2016.

Terwijl u dit nu leest zit u met uw ogen naar het beeldscherm gedraaid. Uw hoofd is vanaf uw ogen tot uw achterhoofd gevuld met uw hersens. Ze beginnen in uw nek en vullen de rest van uw hoofd. Zit u nu achter een 13” Macbook dan kunt u meteen voelen hoe zwaar uw hersens zijn. Mocht u geen 13” MacBook hebben om op te kunnen tillen, uw hersens wegen tussen de 1 en 1,5 kilo.

Uw hersens bestaan grofweg uit drie delen:

  1. de hersenstam;
  2. het limbisch systeem;
  3. de hersenschors.

De hersenstam

Vanuit uw nek loopt de hersenstam omhoog tot ongeveer de hoogte van uw oren. De hersenstam is belangrijk voor overleving en stuurt vitale functies als uw hartslag, uw bloeddruk en uw spijsvertering aan. Het zorgt er ook voor dat u op tijd weg kunt springen voor een auto die u vanuit uw ooghoeken aan zag komen. Maar het zorgt er ook voor dat u opgewonden wordt en dat u zich voort wilt planten.

Het limbisch systeem

Boven de hersenstam, in het binnenste gedeelte van uw hersens, zit het limbisch systeem. Het limbisch systeem bestaat onder andere uit de amygdala en de hypothalamus en is verantwoordelijk voor uw eigen emoties. Daarnaast is het ook belangrijk voor het verwerken en herkennen van emoties bij anderen. Uw limbisch systeem zorgt er dus bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of iemand verdrietig of juist blij is.

De hersenschors

Het derde en grootste deel van uw hersenen bestaat uit de hersenschors. De hersenschors zit aan de buitenkant van uw hersens tegen uw hersenpan aan. In de hersenschors bevinden zich de zogeheten hogere cognities (het intellect), zoals de mogelijkheid om voor langere tijd een planning te maken of het vermogen waarmee wij problemen op kunnen lossen.

Het brein verleiden

Om het brein succesvol te kunnen verleiden is het belangrijk om alle drie de delen aan te spreken. De berichten die u naar het brein van uw bezoekers gaat sturen moet dus opwinden (de hersenstam), emotioneel effectief zijn (het limbisch systeem) en intellectueel aantrekkelijk zijn (de hersenschors).

WooCommerce product titel verplaatsen

Met de volgende snippet kunt u zelf de product titel verplaatsen, zodat deze onder de product afbeeldingen komt te staan.

/**
* Verplaats de titel naar een nieuwe plek
**/
remove_action( 'woocommerce_single_product_summary', 'woocommerce_template_single_title', 5 );
add_action( 'woocommerce_before_single_product_summary', 'woocommerce_template_single_title', 30 );

Maar wat heeft u zojuist gedaan

Voordat u bovenstaande snippet kopieert en plakt is het goed te weten wat u daadwerkelijk gaat doen. Met remove_action op regel 4 verwijdert u woocommerce_template_single_title van de woocommerce_single_product_summary hook. In het thema bestand content-single-product.php kunt u vinden dat de prioriteit van de product titel 5 is.

U gaat nu de product titel op de nieuwe plek plaatsen. Dit doet u door gebruik te maken van add_action. U wilt de product titel voor de product informatie getoond hebben. Om dit voor elkaar te krijgen gebruikt u de hook woocommerce_before_single_product_summary. Dit heeft u, net als hiervoor, gevonden in het thema bestand content-single-product.php en daar heeft u ook gezien dat u een prioriteit hoger dan 20 moet gebruiken. U kiest dus voor een prioriteit van 30.